Jak zamknąć konto w banku i czy można zrobić to przez internet? Przebieg procesu rezygnacji zależy od warunków umowy, którą podpisałeś. Obecnie natomiast większość z nich umożliwia zrobienie tego na kilka różnych sposobów – zarówno osobiście, jak i zdalnie czy online. Sama procedura nie jest specjalnie skomplikowana, choć warto w jej trakcie zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów. W naszym artykule znajdziesz przydatne instrukcje i porady, które przeprowadzą Cię przez ten proces bez niepotrzebnego stresu.
Po jakim czasie można zamknąć konto w banku?
Zamknięcie konta w banku jest dobrowolne i możesz zrobić to, kiedy tylko chcesz. Nie musisz się nikomu tłumaczyć, choć zapewne instytucja zapyta Cię o powody podjęcia takiej decyzji. Nie ma natomiast znaczenia, czy kierowała Tobą mało atrakcyjna oferta, czy też irytująca obsługa klienta.
Nie istnieją żadne przepisy regulujące, po jakim czasie można zamknąć konto w banku. Teoretycznie możesz złożyć wypowiedzenie umowy nawet zaraz po tym, jak rachunek został otwarty. Musisz natomiast liczyć się z faktem, że większość banków ma w umowie zapis dotyczący okresu wypowiedzenia. Zwykle trwa ono od 14 do 30 dni. Po tym czasie – liczonym od chwili złożenia wniosku – Twoje konto przestanie być aktywne.
Zamknięcie konta w banku – czy bank może odmówić?
Zdarzają się przypadki, w których bank odmawia natychmiastowego zamknięcia konta. Zazwyczaj związane jest to z nieuregulowanymi zaległościami, obciążającymi rachunek. Mowa tu o takich sytuacjach, jak np.:
- zadłużenie,
- kredyt powiązany z rachunkiem,
- zajęcie konta przez komornika,
- niespłacony limit kredytowy,
- zaległości w opłatach za prowadzenie rachunku,
- niespłacona karta kredytowa.
Jeśli konto nie należy w pełni do Ciebie, to na jego zamknięcie może nie zgodzić się jego współwłaściciel. Powodem odmowy ponadto może być również trwający proces upadłości konsumenckiej.
Przed zamknięciem konta w banku musisz bezwzględnie pamiętać o wcześniejszym uregulowaniu wszelkich należności wobec banku. W innym przypadku bank może odmówić zamknięcia konta.
Czy można zamknąć konto bankowe przez internet?
W Polsce sektor bankowości internetowej jest mocno rozwinięty. To sprawia, że większość instytucji finansowych udostępnia klientom możliwość zamknięcia rachunku online. Wszystko jednak zależy od warunków umowy podpisanej z konkretnym bankiem. Jeśli regulamin daje Ci taką możliwość, to możesz skorzystać z niej w każdej chwili.
Jak zamknąć konto w banku przez internet? Najczęściej możesz zrobić to na dwa sposoby. Za pośrednictwem:
- serwisu bankowości internetowej,
- aplikacji mobilnej banku.
W obu przypadkach złożysz odpowiednią dyspozycję i wyślesz wniosek online. Zrobisz to po zalogowaniu na swoje konto bankowe, korzystając z urządzenia z dostępem do internetu. Tak właśnie działa to w wielu instytucjach, m.in.:
- Banku Millennium,
- PKO BP,
- Pekao SA,
- Citi Handlowy,
- i wiele innych.
W przypadku niektórych banków opcja zamknięcia konta dostępna jest wyłącznie za pośrednictwem bankowości internetowej, ale nie aplikacji mobilnej. Zdarza się też, że dotyczy tylko kont osobistych, ale nie kont premium czy kont dla firm. Zawsze więc warto przed podjęciem określonych działań upewnić się, jak to wygląda w konkretnej firmie.
Jak zamknąć konto w banku, jeśli nie przez internet?
Jak zamknąć konto w banku, jeśli nie chcesz zrobić tego przez internet? Instytucje finansowe przygotowały dla swoich klientów kilka alternatywnych rozwiązań. Zależnie od Twoich potrzeb, możesz zrobić to również osobiście, przez infolinię czy nawet listownie.
Jak zlikwidować konto w banku osobiście?
Osobiste zamknięcie konta w banku dla wielu osób jest metodą „najpewniejszą”. W tym przypadku bowiem wystarczy, że udasz się do placówki stacjonarnej. Tam musisz powiedzieć pracownikowi o swoich zamiarach, a on przygotuje odpowiedni wniosek. Powinieneś go wypełnić, podpisać i wskazać konto, na które zostaną przekazane Twoje środki, znajdujące się na rachunku.
Cały proces zwykle trwa nie dłużej niż kilkanaście minut. Często wiąże się z krótkim wywiadem, z którym pracownik będzie próbował dowiedzieć się, dlaczego podjąłeś taką decyzję. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednak warunkiem koniecznym aby zamknąć konto. O ile nie pojawią się żadne przeciwskazania, na przykład nieuregulowany debet na koncie, wniosek zostanie od razu zaakceptowany przez bank i rozpocznie się okres wypowiedzenia.
Jak zamknąć konto w banku przez infolinię?
Rozwiązaniem zdalnym, ale niewymagającym korzystania z aplikacji mobilnej czy bankowości internetowej, jest infolinia. Za jej pośrednictwem również możesz złożyć wniosek o zamknięcie rachunku.
W tym przypadku musisz sam zadzwonić na infolinię, a konsultant zweryfikuje Twoją tożsamość. Po wyjaśnieniu intencji rozmówca przekieruje Cię do odpowiedniej osoby, odpowiadającej za zamykanie kont. Tam również możesz być wypytywany o powód decyzji czy przekonywany do pozostania w danym banku. Jeśli natomiast tego nie chcesz, pracownik przeprowadzi Cię przez cały proces, zakończony przyjęciem wniosku i rozpoczęciem okresu wypowiedzenia.
Jak usunąć konto w banku listownie?
Ostatnim, zdalnym sposobem na zamknięcie konta, jest złożenie wypowiedzenia umowy rachunku za pomocą listu. Polecamy, by skorzystać w tym przypadku z przesyłki poleconej, najlepiej ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. W ten sposób będziesz mieć pewność i dowód na to, że wysłałeś wniosek i został on odebrany.
Nie ma jednego, uniwersalnego wzoru dokumentu, który w takim przypadku musisz wysłać do banku. Każda instytucja ma swoje wytyczne lub gotowy wzór dostępny na stronie internetowej. Najważniejsze natomiast, by w piśmie uwzględnić wszystkie najistotniejsze informacje, takie jak:
- Twoje dane osobowe, adres zamieszkania i nr dokumentu tożsamości,
- numer rachunku, który chcesz zamknąć,
- wszystkie produkty dodatkowe, z których rezygnujesz,
- rezygnację z kontaktów marketingowych,
- numer rachunku, na który powinny zostać przelane środki znajdujące się na zamykanym koncie,
- własnoręczny podpis i datę.
Ile trwa zamknięcie konta w banku?
Jak wspominaliśmy, samo złożenie wniosku o zamknięcie rachunku zwykle zajmuje krótką chwilę. Może się to różnić w zależności od wybranej ścieżki (przez internet, telefonicznie, osobiście lub listownie), firmy czy pracownika banku, który nam pomaga. Z reguły natomiast nie jest to zbyt czasochłonne i kończy się przyjęciem dokumentów przez bank. Wtedy też rozpoczyna się okres wypowiedzenia umowy. Proces zamknięcia konta trwa od 2 do 6 tygodni. Złożenie dyspozycji trwa kilka minut. Ostateczne zamknięcie rachunku zależy jednak od okresu wypowiedzenia, który wynosi zwykle 14-40 dni.
W tym czasie masz możliwość cofnięcia swojej decyzji w każdym momencie. Wystarczy tylko, że poinformujesz o tym instytucję. Jeśli natomiast tego nie zrobisz, to po upływie terminu konto przestanie działać. Instytucja Cię o tym poinformuje, a pozostałe na rachunku pieniądze trafią we wskazane przez Ciebie miejsce.
Ile kosztuje zamknięcie konta w banku?
To, ile kosztuje zamknięcie konta w banku, teoretycznie zależy od regulaminu danej instytucji. W praktyce jednak we wszystkich bankach proces ten jest całkowicie darmowy i nieobjęty żadnymi prowizjami czy kosztami dodatkowymi. Jedyne, za co możesz zapłacić, to cena prowadzenia tego rachunku w czasie trwania okresu wypowiedzenia. To jednak zależy od tego, jakie są warunki Twojej aktualnej umowy.
Jak usunąć konto w banku, żeby nie stracić pieniędzy?
Klientów stresować może wizja utraty środków, które aktualnie zgromadzone są na zamykanym koncie. Nie musisz jednak przed złożeniem wniosku samodzielnie przelewać wszystkich pieniędzy na nowy rachunek. Wystarczy tylko, że na składanym wniosku podasz jego numer, a bank zleci przelew.
Co, jeśli nie chcesz podawać nowego numeru konta albo zupełnie rezygnujesz z obsługi bankowej? W takim przypadku możesz złożyć prośbę o wypłacenie całej zawartości konta w gotówce. Gdy okres wypowiedzenia dobiegnie konta, instytucja finansowa Cię o tym poinformuje. Wtedy też będziesz mógł w placówce odebrać sumę, jaka znajdowała się na zamykanym rachunku.