Tylko rzetelne informacje
Zapisz na później

Profil zaufany – jak założyć? Do czego się przydaje? Instrukcja krok po kroku

Szymon Machniewski Autor: Szymon Machniewski
29.04.2024
| Aktualizacja: 20.06.2024
Przeczytasz w 6 min.
0 kom.
Zapisz na później

Z roku na rok coraz więcej spraw urzędowych możesz załatwić online. Dotyczy to kwestii związanych z dowodem osobistym, mandatami, punktami karnymi i nie tylko. Aby móc to zrobić, potrzebujesz narzędzia, którym będziesz potwierdzać swoją tożsamość w internecie. Sprawdź, co to jest profil zaufany i jak działa.

Profil zaufany – jak założyć Do czego się przydaje Instrukcja krok po kroku

Czym jest profil zaufany?

To środek identyfikacji elektronicznej. Za jego pomocą potwierdzisz tożsamość w sieci i podpiszesz dokumenty. To niezbędne, jeśli chcesz załatwiać sprawy online. Profil zaufany umożliwia Ci złożenie wniosków, podań, skarg czy odwołań bez drukowania dokumentów, ręcznego podpisywania i skanowania. Złożony za pomocą profilu zaufanego podpis elektroniczny ma taką samą moc prawną jak podpis odręczny. Dzięki niemu możesz się zalogować do takich usług jak:

  • Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) – możesz m.in. umówić się na wizytę w ZUS.
  • Internetowe Konto Pacjenta (IKP) – sprawdzisz e-recepty i odbierzesz e-skierowanie.
  • biznes.gov.pl – założysz firmę, zawiesisz działalność gospodarczą lub ją wznowisz.
  • Empatia Portal Informacyjno-Usługowy MRPiPS – złożysz wniosek o świadczenie rodzinne czy wychowawcze.
  • e-Urząd Skarbowy – możesz m.in. rozliczać podatki PIT, CIT i VAT. 

To nie wszystkie serwisy, których obsługa wymaga posiadania profilu zaufanego. Pamiętaj, że jego założenie jest całkowicie bezpłatne.

Jakie sprawy załatwisz dzięki profilowi zaufanemu?

Lista spraw, które możesz zrealizować dzięki elektronicznej identyfikacji, jest bardzo długa. Oto wybrane, z których korzysta wielu Polaków:

  • złożenie wniosku o świadczenie 500 plus,
  • sprawdzenie liczby punktów karnych,
  • złożenie zeznania PIT,
  • rejestracja działalności gospodarczej, 
  • złożenie wniosku o wydanie wtórnika prawa jazdy,
  • wystąpienie o kartę EKUZ,
  • uzyskanie odpisu aktu stanu cywilnego,
  • zgłoszenie utraty lub zniszczenia dowodu osobistego.

Umożliwienie załatwiania tych spraw przez internet spowodowało, że w wielu urzędach zniknęły kolejki. Typowym było stanie w nich, aby złożyć zeznanie roczne PIT czy zarejestrować firmę. Obecnie nie ma takiej konieczności. 

W kwietniu 2023 roku minister cyfryzacji Janusz Cieszyński poinformował, że z profilu zaufanego korzysta już 16 mln Polaków. 3 lata wcześniej miało go o ponad 5 mln mniej obywateli. Korzystanie z profilu zaufanego staje się powszechne i nic w tym dziwnego. To rozwiązanie, które zdecydowanie ułatwia życie i powoduje, że tylko sporadycznie trzeba pojawiać się w urzędach. Jak założyć profil zaufany? Czy wymaga to wizyty w urzędzie?

Jak założyć profil zaufany krok po kroku?

Masz dwie możliwości. Zakładanie profilu zaufanego może się odbyć całkowicie online albo stacjonarnie w punkcie potwierdzającym. W przypadku załatwienia sprawy przez internet, możesz to zrobić, jeśli masz kwalifikowany podpis elektroniczny albo konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego. Inne opcje to rozmowa wideo z urzędnikiem i e-dowód. Sprawdź, jak to wygląda w poszczególnych przypadkach. 

Jak założyć profil zaufany przez bank?

W przypadku osób mających konta osobiste to najpopularniejszy sposób na jego rejestrację. Musisz mieć jednak rachunek w instytucji, która daje możliwość potwierdzania profilu. Jak go założyć przez bank? 

  1. Wejdź na stronę: https://pz.gov.pl/dt/registerByXidp i wybierz swojego dostawcę. Jeśli nie ma tam danej instytucji, skorzystaj z innych sposobów. 
  1. Wybierz ten, w którym masz rachunek osobisty i zaloguj się na konto. 
  2. Znajdź formularz zakładania profilu zaufanego i go wypełnij. W przypadku każdego banku może to wyglądać inaczej. 
  3. Po zrobieniu tego, w przyszłości za każdym razem, kiedy chcesz uzyskać dostęp do profilu zaufanego, wybieraj logowanie przez bank. To jedna z opcji, jakie się wyświetlają na stronach urzędowych.

Jeśli nie masz rachunku i dopiero wkraczasz w dorosłość, to sprawdź najlepsze konta dla młodych. Założenie profilu zaufanego przez bank nie wymaga wiele czasu, możesz to szybko załatwić. Dzięki temu uzyskujesz łatwiejszy dostęp do wielu produktów finansowych, takich jak choćby kredyty gotówkowe

Nie mam konta w banku – jak założyć profil zaufany? Wniosek o profil zaufany za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego

Posiadasz taki podpis? Zatem do Twojej dyspozycji jest kolejna metoda założenia profilu zaufanego. Aby to zrobić:

  1. Na stronie https://pz.gov.pl wybierz opcję „Zarejestruj się”.
  1. Wybierz metodę rejestracji „W placówce”.
  2. Po zarejestrowaniu konta wybierz „Zaloguj się” i wykorzystaj dane ustalone przy rejestracji.
  1. Następnie w prawym górnym rogu kliknij „niebieski trójkąt” a z rozwijanego menu – „Profil Zaufany”.
  2. W kolejnym kroku wybierz „Złóż Nowy Wniosek”.
  3. Wypełnij formularz.
  4. Podaj kody z emaila oraz z SMS-a, a wtedy pojawi się pole „Potwierdź certyfikatem”.
  5. Kliknij „Potwierdź certyfikatem”, przejdź dalej według kroków podanych w aplikacji podpis.gov i dokonaj podpisu.

Po tych czynnościach Profil Zaufany powinien być potwierdzony.

Rejestracja profilu zaufanego w placówce

Profil zaufany możesz potwierdzić również stacjonarnie w punkcie potwierdzającym, ale i w tym przypadku rejestrację trzeba przeprowadzić online. Po tej czynność swoje dane potwierdzasz już w wybranym punkcie, gdzie musisz okazać dokument tożsamości. Możliwe to jest również poza granicami Polski. Oto, co musisz zrobić:

  1. Na https://pz.gov.pl/pz/index kliknij „Zarejestruj się”
  1. Wybierz metodę rejestracji „W placówce”. Wypełnij formularz i na koniec kliknij „Zarejestruj się”
  2. Zaloguj się, aby sprawdzić, czy dobrze pamiętasz dane.
  3. Idź do wybranego punktu potwierdzającego i tam potwierdź założenie profilu zaufanego. Masz na to 14 dni.
  4. W przypadku takiego potwierdzenia, za każdym razem, kiedy chcesz się zalogować na konto, korzystaj z opcji logowania za pomocą hasła.

Jak aktywować profil zaufany w placówce? Gdzie znajdują się takie punkty? Znajdziesz je na stronie: https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList. Podaj nazwę kraju, województwo, miejscowość, ewentualnie nazwę punktu, aby uzyskać ich adresy. Znajdują się w urzędach skarbowych, oddziałach ZUS, urzędach czy też oddziałach NFZ. 

Potwierdź wniosek w czasie rozmowy wideo z urzędnikiem

Poza już opisanymi sposobami są również inne. Kolejnym jest potwierdzenie profilu podczas rozmowy z urzędnikiem. Jak to zrobić?

  1. Na https://pz.gov.pl/pz/index kliknij „Zarejestruj się”
  1. Wybierz opcję „Rozmowa wideo z urzędnikiem”
  2. Rozmowa odbędzie się za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams. Potrzebujesz do tego urządzenia wyposażonego w mikrofon i głośnik. Nie musi to być komputer – możesz skorzystać, np. ze smartfona lub tableta. Otrzymasz od urzędnika w e-mailu link, po którego kliknięciu przeniesiesz się do rozmowy wideo. Wybierz, kiedy ma się odbyć ta rozmowa. Zarezerwuj sobie na nią około 15 minut.
  1. Wypełnij formularz – ustal nazwę użytkownika i hasło, podaj dane osobowe i adresowe. Po rejestracji skorzystaj z otrzymanego linka do rozmowy wideo, aby w tym czasie potwierdzić profil zaufany.

Potwierdź wniosek o profil zaufany za pomocą e-dowodu

W tym przypadku potwierdzisz wniosek dowodem osobistym z warstwą elektroniczną i czytnikiem NFC. Jak to zrobić?

  1. Na https://pz.gov.pl/pz/index kliknij „Zarejestruj się”. 
  1. Wybierz opcję e-dowód.
  2. Wybierz narzędzie do logowania e-dowodem: smartfon lub czytnik. Jeśli decydujesz się na czytnik, połóż na nim e-dowód,  a następnie w oknie oprogramowania dowodu wpisz numer CAN. Kliknij „Zaloguj się”, a następnie w oknie przeglądarki lub na czytniku (w zależności od używanego urządzenia) wpisz 4-cyfrowy kod PIN 1. Teraz w profilu zaufanym są już dane z Twojego dowodu. Uzupełnij jeszcze identyfikator: użytkownik, hasło, adres e-mail i numer telefonu. Na koniec potwierdź, że znasz przepisy i kliknij „Zarejestruj”. 
  3. Na numer telefonu otrzymasz kod SMS – wpisz go i potwierdź
  4. Jeśli narzędziem do logowania jest smartfon, otwórz w telefonie aplikację eDO App, zeskanuj kod QR lub przepisz numer pod tym kodem. Następnie potwierdź, jeśli wszystko się zgadza. Podaj numer CAN, przyłóż do smartfona e-dowód. Wprowadź kod PIN 1. Dane z e-dowodu są w Profilu Zaufanym. Uzupełnij te, których brakuje. Następnie potwierdź znajomość przepisów i kliknij Zarejestruj się. Podaj kod otrzymany SMS-em i potwierdź. Gotowe!

Jak widzisz, masz różne możliwości. Wybierz, która sprawdzi się w Twoim przypadku i korzystaj z dobrodziejstw profilu zaufanego.

Oceń artykuł
5 (2 ocen)
Twoja opinia jest dla nas najważniejsza. Wskaż odpowiednią liczbę gwiazdek, aby oddać głos.
Kilka słów o autorze
Szymon Machniewski
Szymon Machniewski
redaktor
Od 2008 roku jestem związany z prowadzeniem biznesu. Tworzę content o tematyce finansowej, ubezpieczeniowej i gospodarczej. Prywatnie miłośnik podróżowania i piłki nożnej.
Zobacz artykuły tego autora
Dodaj komentarz jako pierwszy!
×
Skorzystaj z wyszukiwarki i szybko znajdź to czego szukasz!
Aplikacja dostępna do pobrania wkrótce!